Avainsanat

, , , ,

Aloittaessani blogia tein päätöksen, että negatiivisten kokemusten osalta en kerro paikkojen nimiä, ellei arviota ole erikseen pyydetty. Tästä syystä en kerro ravintolan nimeä, jossa alla oleva tapahtuma sattui.

Olimme ruokailemassa isolla porukalla ravintolassa ja useat meistä tilasivat samantyyppisen annoksen, vain eri täytteillä. Ruokia tuodessaan pöytään tarjoilija antoi annokseni ja kertoi se olevan gluteeniton. Katselin annosta ja hiukan epäilin. Kerroin, että annos ei näytä siltä, mikä listalta valitsemani oli. Tarjoilija vakuutti annokseni olevan gluteeniton ja tilaamani ja ajattelin keittiössä sattuneen vahinko täytteiden osalta  ja päätin olla vaatimatta uutta annosta, koska oli ruuhka-aika ja halusin ruokailla muiden kanssa samaan aikaan.

Eräs toinen kertoi myös, että hänen annoksensa täytteet eivät vastanneet hänen tilaamaansa ja tarjoilija vakuutti, että kaikilla on oikeat annokset.
Otin ruokailuvälineet ja olin aloittamassa ruokailua. Muut seurueen jäsenet kuitenkin pyysivät tarjoilijaa tarkastamaan keittiöstä, ovatko tilaukset menneet oikein.
Odotimme hetken ja tarjoilija palasi takaisin ja vaihtoi minun ja toisen ruokailijan annokset ja kertoi, että todellakin, annoksemme oli annettu väärin ja nyt ne  olivat oikein.

Kun ruokailen ulkona, luotan siihen, että saan annoksen jonka olen tilannut ja joka vastaa luvattua. Ymmärrän inhimilliset virheet ja niin nytkin oli käynyt.
Myönnän, että tunsin monenlaisia tunteita ja olisin halunnut sanoa pari sana aiheeseen liittyen. Päätin kuitenkin vaieta, koska en halunnut olla se ”hankala asiakas”.
Entä jos kyseessä olisi ollut vehnäallerginen asiakas ja hän olisi syönyt annoksen?

Tähän liittyen olen pohtinut, miten ravintoloissa merkitään annokset keittiössä jotta tarjoilija tietää annosten olevat oikeat? Minulla ei ole mitään kokemusta ravintola-alasta, muuta kuin asiakkaana olosta ja siksi mielessä onkin vain kysymyksiä.

Roomassa huomasin, että minun annokseni päällä oli useasti jonkin maan minilippu. En löytänyt tälle muuta selitystä, kuin sen, että minä olin tilannut gluteenitonta. Voisiko olla, että tämä on heidän tlautanenapansa merkitä annokset, jotka muuten näyttäisivät samalta verrattuna normaaleihin annoksiin?

Olen pari viime kirjoitusta kirjoittanut ravintoloiden osaamisesta erityisruokavalioiden suhteen. Ovatko kirjoitukseni ristiriidassa tämän kirjoituksen kanssa?
Vastaan, että ei. Inhimillisiä virheitä sattuu meille kaikille ja tärkeintä on miettiä, miten ne voitaisiin estää.
Pitäisikö ravintoloiden liputtaa erityisruokavalioannoksia?

